برای شارژ کپسول گاز هلیوم چکار کنیم ؟

No Comments
برای شارژ کپسول گاز هلیوم چکار کنیم ؟

شارژ کپسول گاز هلیوم

امکان شارژ کپسول گاز هلیوم وجود دارد. برای عرضه ی گاز هلیوم ، کپسول های یک بار مصرف و کپسول های دائمی قابل شارژ در بازار وجود دارد. افرادی که به دفعات از گاز هلیوم برای کار های پزشکی، آزمایشگاهی و یا  پر کردن بادکنک های شناور در هوا برای مجالس جشن و غیره از گاز هلیوم استفاده می کنند تمایل به خریداری کپسول دائمی و قابل شارژ دارند. به این صورت هزینه ای که برای هر بار خرید کپسول گاز هلیوم باید تقبل کنند از حساب آن ها حذف می شود.

کاربردهای گاز هلیوم چیست؟

هلیوم گازی سبک با ویژگی های منحصر به فرد است. این گاز تک اتمی در حالت مایع دمای بسیار پایینی دارد و از آن به منظور خنک کردن دستگاه های MRI و NMR استفاده می کنند. این گاز به دلیل داشتن ویژگی غیر قابل اشتعال بودن در این کاربرد جایگزین هیدروژن شده است. از هلیوم برای بالا بردن بالن های تفریحی نیز استفاده می کنند، زیرا این گاز تمایل به فرار به سوی لایه های بالایی جو دارد و در حجم زیاد می تواند سبب ارتفاع گرفتن بالن ها شود. به دلیل همین ویژگی از گاز هلیوم برای پر کردن بادکنک های مجالس نیز استفاده می شود. با امکان شارژ کپسول گاز هلیوم به منظور استفاده در کاربردهای مختلف هزینه ها کاهش پیدا می کند.

خواص گاز هلیوم چیست؟

هلیوم با نماد شیمیایی He گاز نجیب تک اتمی است که با عناصر دیگر واکنش نمی دهد.از ویژگی های گاز هلیوم می توان به وارد واکنش نشدن با عنصر اکسیژن به معنی آتشگیر نبودن هلیوم است. این گاز در جو زمین وجود دارد، اما منبع استحصال آن میدان های گاز طبیعی در برخی نقاط مشخص از دنیاست. مقدار هلیوم در این میدان های گازی به میزان 7% بوده و منابع هلیوم در دنیا بسیار محدود و تمام شدنی هستند. گاز هلیوم با خلوص متنوعی از جمله گرید 5 (99.999%) و گرید 6 (99.9999%) و … عرضه می شود. برای شارژ کپسول گاز هلیوم خلوص مد نظر نیز رعایت می شود.

عوامل موثر بر قیمت گاز هلیوم

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت گاز هلیوم محدود بودن منابع استحصال آن است. همانطور که گفته شد برخی نقاط مشخص در دنیا مانند آمریکا، قطر، روسیه و .. وجود دارند که در میدان های گازی خود تا 7% گاز هلیوم دارند و بهره برداری از این میدان های گازی محدود باید یاز کل دنیا به گاز هلیوم را تأمین کند. بسیاری از کاربردهایی که برای هلیوم تعریف شده است، کاربردهای حیاتی بوده و اتمام منابع آن بشر را با مشکل مواجه می کند.

هزینه ی حمل و نقل این گاز از مرکز استحصال تا نقاط دیگر دنیا یز خود سبب افزایش قیمت گاز هلیوم خواهد شد. بخشی از هزینه های یک گاز مربوط به بسته بندی برای حمل و نقل است. کپسول های قابل شارژ و شارژ کپسول گاز هلیوم به کاهش هزینه ها در این بخش کمک می کنند.

اجاره ی کپسول هلیوم

برخی از شرکت های فروشنده ی گاز هلیوم نیز کپسول های خود را برای مدت کوتاهی به افراد اجاره می دهند. این گزینه نیز برای آن دسته از افرادی که تنها برای یک مجلس نیاز به بادکنک هلیومی دارند، اما تمایلی به خرید کپسول گاز هلیوم ندارند مناسب است و البته مقرون به صرفه.

در کنار شارژ کپسول گاز هلیوم، شرکت ها تحت شرایط خاصی و با گوشزد کردن نکات ایمنی برای سالم نگهداشتن کپسول ها آن را اجاره می دهند. مشتری در صورت آسیب دیدن کپسول باید خسارت را متقبل شود. ممکن است شارژ کپسولی تمام شود و امکان شارژ مجدد آن قبل از اتمام مدت کرایه ی کپسول نیز وجود دارد.

چرا کپسول گاز هلیوم

از آنجا که ماندگاری گاز هلیوم در بادکنک ها و اثر شناوری آن طولانی مدت نیست بهتر است بادکنک ها درست قبل از شروع مجلس پر شوند. ضمن اینکه حمل کردن تعداد زیادی بادکنک از محلی به محل دیگر دشوار است و ممکن است بادکنک ها در بین راه بترکند. برای همین بسیاری از افراد تمایل به استفاده از کپسول گاز هلیوم در منزل خود دارند.

در مواردی که از هلیوم استفاده ی پزشکی و آزمایشگاهی می شود نیز نیاز است که هلیوم با کپسول در محل موجود باشد و نیاز به کپسول اجتناب ناپذیر است. شارژ کپسول گاز هلیوم نیز به کاهش هزینه ها در استفاده ی چند باره کمک می کند.

ایمنی گاز هلیوم

بر خلاف گاز هیدروژن که گازی سبک و البته آتش گیر است، گاز هلیوم گاز غیر سمی و غیر اشتعال پذیر است و خطری برای استفاده از این گاز در منزل وجود ندارد. اما گزارش ها حاکی از ان است تفریح با گاز هلیوم و تنفس کردن آن برای تغییر تن صدا باید با احتیاط انجام شود زیرا ممکن است منجر به کمبود اکسیژن در ریه ها و آسیب رساندن به سلول های مغز شود. با وجود کپسول گاز هلیوم در خانه ممکن است بچه ها تمایل زیادی به تغییر صدای خود با تنفس گاز هلیوم داشته باشند که باید والدین مراقب باشند فرزندانشان از این طریق به خود صدمه نزنند.

گاز هلیوم در کپسول هایی با اندازه های مختلف و حجم های متفاوت برای کاربرد های مختلف عرضه می شود. شارژ کپسول گاز هلیوم هزینه ی خرید هر باره کپسول را کم می کند.

 

منبع : balloonplace

 

 

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر