معرفی جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک

No Comments
جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک

اطلاعاتی درباره گاز هلیوم

عنصر هلیوم در جدول تناوبی به عنوان دومین عنصر با نماد شیمیایی He و عدداتمی 2 شناخته شده است. هلیوم اولین عنصر از گروه گاز های نجیب است. عناصر این گروه عناصر بی اثر هستند که به ندرت با ماده ی دیگری وارد واکنش شیمیایی می شوند.

جایگزین مناسب برای گاز هلیوم در بادکنک

برای معرفی جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک ابتدا باید بفهمیم که بادکنک ها چگونه در هوا شناور می شوند؟ قانون پایه برای شناوری این است که گاز سبک تر درون گاز سنگین تر شناور می شود. این در حالی است که زندگی ما  حول محور هوا، که مخلوطی از گازهای مختلف با وزن ها و نسبت های مختلف است در جریان است. در نتیجه به منظور پیدا کردن جایگزینی برای گاز هلیوم در پر کردن بادکنک ها باید به دنبال عاملی بود که بتواند در هوا شناور شود.

چگالی گازهای مختلف برای بادکنک

وقتی که هر جسمی مانند بادکنک با گازی سبکتر از هوا (یعنی با چگالی کمتر از هوا) پر شود، در هوا شناور خواهد شد. یا مثلاً بادکنک پر شده از هوا روی سطح آب می ماند. می دانیم که چگالی گاز هلیوم و گاز نیتروژن از هوا کمتر است یعنی نسبت به هوا گازهای سبک تری هستند. پس هرگاه بادکنک را با هر یکی از این دو گاز پر کنیم در هوا شناور خواهند شد. پس در صورت عدم استفاده از هلیوم، تنها نیتروژن برای پر کردن بادکنک باقی می ماند و می تواند بهترین جایگزین برای هلیوم باشد.

بادکنک بدون هلیوم

به جای هلیوم از هیدروژن نیز می توان برای پر کردن بادکنک ها استفاده کرد. چگالی هیدروژن از هلیوم نیز کمتر است و این امر سبب می شود که بادکنک های با هیدروژن پر شده به راحتی شناور شوند.

استفاده از هیدروژن

باید دقت کرد که هیدروژن بر خلاف هلیوم، گازی اشتعال پذیر است و در استفاده از آن باید احتیاط نمود. مخصوصاً در زمانی که مهمانی جشن تولد با فشفشه های جدید گرفته می شود، باید از تماس جرقه ها با بادکنک و یا ترکیدن بادکنک ها در کنار شمع جلوگیری کرد. از آنجایی که کودکان به بادکنک ها علاقه ی خاصی دارند و با آنها بازی می کنند. در نتیجه استفاده از گاز به عنوان جایگزینی برای هلیوم می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

بر خلاف گاز هلیوم که قابل تولید کردن نیست و منابع محدودی دارد، روش های مختلفی برای به دست آوردن گاز هیدروژن وجود دارد. در نتیجه این قابلیت گاز هیدروژن سبب شده است که این گاز را به عنوان جایگزنی مناسب به جای هلیوم دانست. برای مثال هیدروکسید سدیم (سود سوز آور) در مجاورت آلومینیوم گاز هیدروژن تولید می کند.

هیدروکسید سدیم از جمله مواد شیمیایی آزمایشگاهی در مدارس است و به راحتی برای خرید در دسترس قرار دارد. هر چند که باید از تماس مستقیم با آن یا تماس دست خیس (یا عرق کرده) با دانه های آن خودداری نمود. آلومینیوم را نیز می توانید با استفاده از یک تکه فویل آشپزخانه در دسترس داشته باشید. با وجود این دو ماده به راحتی می توانید گاز هیدروژن تولید کنید.

مراقبت های استفاده از گاز هیدروژن به جای گاز هلیوم در پر نمودن بادکنک ها

در آخر باید گفت که به طور کلی هیدروژن می تواند جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک محسوب شود، اما استفاده از این گاز برای پر نمودن بادکنک ها بی خطر نخواهد بود. این گاز دارای خاصیت اشتعال پذیری می باشد، در نتیجه باید دقت لازم را نمود که این بادکنک ها در مجاورت جرقه و آتش قرار نگیرد و تنها در اماکنی از آنها استفاده نمود که خطر شعله ور شدن آنها وجود نداشته باشد.

تولید گاز هیدروژن در خانه

یک بطری را از مخلوط آلومینیوم و سدیم هیدروکسید پر کنید. سپس درون آن آب بریزید. حالا زمان آن رسیده است که یک بادکنک را روی بطری متصل کنید. مخلوط موجود در بطری به طور خودکار گاز هیدروژن تولید می کند و این گاز بادکنک را پر خواهد کرد. وقتی بادکنک به طور کامل پر شد می توانید انتهای آن را محکم ببندید و از شناوری بادکنک خود لذت ببرید.

هیدروژن جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک محسوب می شود اما بی خطر نیست و دقت کنید در مجاورت جرقه و آتش قرار نگیرد.

 

منبع : www.bookmyballoons.in

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر