خبر ناگوار کمبود هلیوم در جهان

No Comments
خبر ناگوار کمبود هلیوم در جهان

خبر ناگوار کمبود هلیوم

امور مرتبط با جوشکاری، واکنش های وابسته به انرژی هسته ای، ام ار آی و جشن های تولد همه یک نقطه ی مشترک دارند. در همه ی موارد ذکر شده از هلیوم به صورت مایع و یا گاز در دمای اتاقی نزدیک به صفر درجه ی مطلق استفاده می شود.

سالانه نزدیک به 8 میلیارد فوت مکعب هلیوم در جهان مورد استفاده ی افراد مختلف قرار می گیرد. این خبر به احتمال زیاد به گوش بسیاری از افراد رسیده است که این گاز نجیب در حال اتمام است. به همین دلیل خبر کشف میزان زیادی از هلیوم که در کنفرانسی در ژاپن اخیرا پخش شد توانست توجه مطبوعات را به خود جلب کند.

چرا ذخایر گاز هلیومی ما رو به پایان است و در این باره چه باید بکنیم ؟

در پاسخ به این سوال جواب داد بله، گاز هلیوم ما در حال اتمام است، علت اتمام ذخایر گاز هلیوم چیست؟ افراد زیادی در صنایع مختلف در حال استفاده از گاز هلیوم به طرق متفاوت هستند، و دیگر هیچ راهی برای تولید ارزان و به صرفه ی گاز هلیوم نیست. افراد بسیاری متوجه این قضیه نیستند که گاز هلیوم یک منبع غیر قابل تجدید است

چگونگی تشکیل گاز هلیوم در زمین

و اما باید بدانیم که گاز هلیوم در کجا پیدا می شود؟ محققان دانشگاه اکسفورد به این نتیجه رسیدند که هلیوم از سنگ های تحت تاثیر گرمای آتشفشانی به وفور تشکیل و یافت می شوند. مقدار زیاد این اکتشاف به گونه ای است که هر نفر در کره ی زمین میتواند به مدت 20 دقیقه با استفاده از هلیوم صدای خود را تغییر دهد. این میزان حدودا 7 برابر آن چیزی است که در کل زمین به هلیوم نیاز است. ولی این موضوع به هیچ وجه دلیل بر این نیست که این محققان توانسته اند مشکل جهانی کمبود هلیوم را برطرف کنند.

زمین میزان ذخیره شده ی کمی از هلیوم را میتواند تامین کند. جاذبه نمیتواند بر روی عنصر های کوچک در حال حرکت در قسمت اتمسفری تاثیری گذارد. در نتیجه آنها به فضا میگریزند و از آنجا که این عناصر بسیار ریز هستند میتوانند از سوراخ ها و سنگ ها عبور کنند. در نتیجه هلیوم فارق از اینکه انسان توانسته مقداری از آن را برداشت کند یا نه، ازسطح زمین خارج می شود. باید دانست که بهره برداری از این هلیوم ها به هیج وجه کار آسانی نیست.

وجود گاز هلیوم در رادیو اکتیو

اگرچه هلیوم به طور طبیعی از پوسیدگی و فساد رادیواکتیو ساخته میشود اما باید دانست که میزان آن در زمین به اندازه کافی نیست در نتیجه دانشمندان باید به دنبال منابعی باشند که قدمت  آن به میلیون ها سال برسد. در نتیجه باید به فکر تجهیزاتی بود که بتوان از این منابع قدیمی بالاترین بهره را برد ، هلیوم از گازهای طبیعی ساخته میشود که در بهترین حالت این گازها در حدود 3 درصد از هلیوم را داراست و به طور معمول این مقدار  بین 0.5 تا 0.1 است که در برابر میزان یافت شده ی آن در تانزانیا رقم بسیار ناچیزی ست.

گاز هلیوم و منفعت کمتر آن نسبت به دیگر گازها

در سراسر جهان هلیوم منفعت کمتری به نسبت دیگر گاز برای ما دارد وحتی اگر جدا کردن هلیوم از گازها سبب سوخت بهتر هلیوم شود باز هم کمپانی ها اقدامی برای استخراج هلیوم موجود از گازها نخواهند کرد چرا که به گفته ی  Samuel Burton دستیار مدیر برنامه ی فدرال هلیوم، گازها منفعت مالی بیشتری برای ما نسبت به هلیوم دارند.

هنگامی که قیمت هلیوم در سالهای اخیر افزایش یافت، شرکتهای گازی نسبت به استخراج هلیوم مشتاق تر شدند .

بیشترین منابع گاز هلیوم در کجاست؟

کشورهایی با معادن گاز عظیم مانند قطر آنقدر ذخیره ی گازی دارند که بتوانند تمام نیاز جهانی به هلیوم را برطرف کنند.

در حال حاضر میزان قابل توجهی از هلیوم از منابع زیر زمینی و تانکی در آمریلو در تگزاس تامین میشود ولی این تامین در حال تغییر می باشد .

عملیات ذخیره سازی گاز هلیوم

دولت امریکا عملیات ذخیره سازی هلیوم را در سال 1920 آغاز کرد ولی جدی شدن این ذخیره سازی برای دولت امریکا از سال 1960 شروع شد که در مابین سال های 1962 تا 1975 در حدود 34 میلیارد مکعب فوت هلیوم خریداری کردند و تقریبا تمامی آن را در 20 سال اخیر فروختند و هدف این بود که تا سال 2021 این اماکن ذخیره سازی هلیوم به طور کامل بسته شود. قوانین متناقص و تصمیمات هزینه ای نادرست باعث افزایش قیمت در آن برهه ی زمانی برای هلیوم شد. به طور کلی افزایش قیمت به معنی کمبود یک عنصری است، که این موضوع در مورد این گاز صدق نمی کند، Burton به کمبود هلیوم در سالهای آینده اعتقادی ندارد و معتقد است که حداقل به اندازه ی 20 سال منبع برای هلیوم در ایالات متحده موجود است که این میزان در قسمت های دیگر جهان حتی خیلی بیشتر است و تانزانیا میتواند نمونه ی بارزی از این ادعا باشد .در 2014 دپارتمان امریکا در این خصوص اعلام کرد که حدود 1.169 میلیارد فوت مکعب در در زمین هلیوم ذخیره سازی شده است که میتواند نیاز تا 117 سال آینده ی بشر به هلیوم را تامین کند.

باید دانست که هلیوم نامنتهی نیست و همچنان حفظ آن برای ما ارزشمند است. بسیاری از آزمایشگاها در آزمایشهای خود اجازه ی فرار هلیوم را نمی دهند و به طور مداوم به فکر حفظ این گاز مفید هستند .

یک توصیه ی مهم درباره ی هلیوم این است که اگر در مهمانی، فردی را با بادکنکی هلیومی دیدید صرف نظر از تنفس این گاز کرده و از مهمانی خود لذت ببرید.

منبع : wired

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر