چرا در دنیا کمبود گاز هلیوم وجود دارد ؟

No Comments
چرا در دنیا کمبود هلیوم وجود دارد ؟

کپسول هلیوم و گاز هلیوم در دنیا

برای پاسخ به این سوال که مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا چیست ؟ کپسول گاز هلیوم و گاز هلیوم برای مصارف بسیار زیادی غیر از پر کردن بادکنک های تزئیناتی مورد استفاده قرار می گیرد. از این گاز ارزشمند در دستگاه MRI، تولید ویفر، جوشکاری و غیره استفادهای زیادی می شود و همین کاربردهای مهم و فراوان باعث کمبود گاز هلیوم در جهان و افزایش قیمت آن نسبت به قبل شده است. گاز هلیوم نقطه ی ذوب و همچنین نقطه ی جوش نزدیک به صفر مطلق دارد. دانشمندان به همین علت از آن در خنک کاری، شتاب دهنده ها، جوشکاری قوس الکتریکی و تولید ویفرهای سیلیکونی استفاده می کنند. مهم ترین تاثیر کمبود هلیوم و افزایش قیمت آن در استفاده از آن در دستگاه های ام آر آی مشهود است که متاسفانه قادر است بیمارستان ها و بیماران را دچار دردسر نماید.

نقاط غنی از گاز هلیوم

گرچه هلیوم دومین عنصر از نظر فراوانی در کل دنیاست. اما باید دانست که بیشترین مقدار آن از جو کره ی زمین فرار کرده و به فضا وارد می شود. در نتیجه میزان زیادی از هلیوم در دسترس ما قرار نخواهد گرفت. باید دانست هلیومی که  در صنعت کاربردهای فراوانی دارند. یکی از محصولات جانبی گاز طبیعی می باشد. باید گفت که پایتخت و مرکز تولید گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا تگزاس است. این گاز در کشورهای دیگر نیز تولید می شود. اما میزان غلظت گاز هلیوم در منابع تگزاس بسیار بیشتر می باشد.

آمریکا 75% از گاز هلیوم دنیا را تولید می کند

امروزه آمریکا 75% گاز هلیوم جهان را تولید می کند و نیمی از این مقدار و یا 30% از هلیوم نیاز جهان امروز از سوی فدرال هلیوم ایالات متحده تامین می شود. با این وجود ذخایر آمریکا هم در خطر و رو به اتمام هستند. تحقیقات نشان داده است که بین 10 تا 12میلیارد فوت مکعب گاز هلیوم که قابل استخراج بوده است از سال 2014 باقی مانده است.

دغدغه ی اتمام هلیوم در علم طب

یکی از مهمترین مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا مربوط به نقش هلیوم در پزشکی می شود. اتمام ذخایر هلیوم در دنیا بیشترین تاثیر را در زمینه مراقبت های پزشکی و درمانی و همچنین تحقیقات علمی خواهد داشت. در نتیجه اهمیت این کمبود در علم طب برای افراد زیادی دغدغه آفرین شده است. به عنوان مثال نبود هلیوم کارایی ها ام آر آی را محدود می کند. هلیوم برای دستگاه ام آر آی یک عنصر حیاتی است. زیرا آهنربای این دستگاه باید روی دمای 4.2 درجه کلوین قرار بگیرد و تنها هلیوم می تواند آن را به صورت چشمگیری خنک نماید. می دانیم که در بخش پزشکی درمانی استفاده از دستگاه های ام آر آی توانسته به پزشکان کمک های فراوانی نماید تا نسبت به تشخیص نوع بیماری در افراد دقیق تر عمل نمایند. در نیتحه خبر اتمام هلیوم برای همه ی افراد جزء خبرهای ناگوار محسوب خواهد شد.

دلیل عدم استفاده از هلیوم در برخی از رشته های علمی

رشته های علمی فراوانی ممکن است به حجم زیادی از هلیوم نیاز نداشته باشند و استفاده از آن بتواند مفید واقع شود. اما قیمت زیاد هلیوم در بیشتر مواقع باعث می شود که در انجام خیلی از تحقیقات علمی از استفاده از هلیوم صرف نظر شود .

از بادکنک های هلیومی در جشن های خود استفاده نکنید

با توجه به مطالب توضیح داده شده در بالا باید توجه داشت که هر زمانی که قصد دارید مجالس خود را با بادکنک های هلیومی بیارایید، قدر هر کپسول گاز هلیوم که در اختیار شماست را بدانید. در این مقاله ما سعی داریم که میزان ارزش بالای کپسول گاز هلیوم در دنیا را خوانندگان متذکر شویم و اعلام داریم که این عنصر ازرشمند رو به اتمام است. لازم است راه حل هایی برای حفظ آن اندیشید .

دومین تامین کننده ی هلیوم جهان کدام کشور است؟

قطر به عنوان دومین تامین کننده ی هلیوم در کل جهان شناخته شده است که دارای مقادیر زیادی از منابع هلیوم را بوده است. اما قطع روابط دیپلماتیکی و همچنین اقتصادی قطر با عربستان سعودی، امارات و بحرین سبب شد که دو مرکز بزرگ ذخیره سازی هلیوم در قطر تعطیل شوند و دیگر فعالیت نکنند. این موضوع توانست نگرانی ها و دغدغه های فراوانی برای افراد در صنایع وابسته به هلیوم به وجود آورد.

آیا هلیوم می تواند توسط انسان ساخته شود ؟

این موضوع که هلیوم در حال اتمام است با توجه به مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا برای ما این سوال را به وجود می آورد که آیا گاز هلیوم طبیعی است یا توسط بشریت ساخته می شود؟ باید در پاسخ به این سوال حیاتی و جنجال برانگیز باید گفت که متاسفانه هیچ راه شیمیایی برای تولید هلیوم وجود ندارد و تمامی تجهیزات  مورد نیاز برای داشتن هلیوم از پوسیدگی رادیواکتیوی به صورت آهسته در سنگ ها صورت می گیرد که هزینه ی این کار به مراتب بالا تر از استخراج هلیوم به صورت معمول می باشد. اختلاف هزینه ها در این مورد در حدی است که استفاده از این تجهیزات برای افراد این صنعت محدودیت آفرین شده است.

استفاده ی ناسا از هلیوم

از دیگر مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا می توان گفت که ناسا از هلیوم به عنوان یک تمیز کننده ی سوختی در موشک های خود استفاده می کند. در نتیجه اتمام هلیوم می تواند بر ناسا نیز تاثیر گذارد. خبر اتمام هلیوم توانست ناسا را نیز به فکر فرو برد چرا که جایگزینی هلیوم در این موشک های با هر عنصر دیگری نمی تواند مفید واقع شود .

آیا هلیوم ارزان است ؟

بسیاری از افراد می پندارند که هلیوم بسیار ارزان می باشد در نتیجه نیازی نیست که در مصرف آن صرفه جویی کرد. پروفسور Robert Richardsonدر این زمینه هشدار داده است که گازها را به هیچ وجه نمی توان جز عناصر ارزان در نظر گرفت چرا که هزینه ی تجهیزات استفاده از این گاز ها زیاد و وصف نشدنی است.

هشدار در خصوص اتمام هلیوم طی 25 تا 30 سال آینده

متخصصین مدت هاست به ما هشدار داده اند که هلیوم در حال اتمام است، آنها تخمین زده اند که در بازه ی زمانی بین 25 تا 30 سال آینده بیمارستان ها با فاجعه هایی در خصوص اسکنرهای دستگاه های ام آر آی برخواهند خورد. دلیل این اتفاق ناگوار این است که در این دستگاه ها از گازهای مایع به عنوان یک عامل خنک کننده استفاده می شود که بدون شک این مورد از مهمترین مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا می باشد.

آیا می توان قیمت ارزان هلیوم را نکته  ای مثبت در نظر گرفت؟

در جواب به این سوال باید گفت خیر. بسیاری از افراد بر این باورند که ارزانی قیمت هلیوم سبب شده است که ذخایر هلیوم زودتر رو به اتمام روند. این در حالی است که اهمیت هلیوم تقریبا از جنگ جهانی دوم برای همگان آشکار شده است. نظریه وجود دارد که معتقد است اگر قیمت هلیوم از آنچه تا به امروز بوده است بیشتر بود این احتمال وجود داشت که امروزه ذخایر بیشتری از هلیوم را در اختیار  داشته باشیم .

نگرانی کمبود هلیوم برای غواصان

کمبود هلیوم برای افرادی که در اعماق دریا و اقیانوس ها غواصی می کنند، می تواند خبر ناگواری باشد. چرا که این افراد در اعماق اقیانوس ها و دریاها  که تحت فشار زیادی هستند از ترکیب هلیوم، اکسیژن و نیتروژن استفاده می کنند، تا بتواند در اعماق آب تنفس نمایند. چرا که تنفس کردن هوای معمولی تحت فشار زیاد و غیر معقول در این اعماق می تواند برای غواصان مشکل ساز باشد. از آنجایی که استفاده ی هلیوم برای غواصان یکی از پر اهمیت ترین مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا شناخته شده است به همین جهت اهمیت اتمام ذخایر هلیومی برای این افراد دغدغه آفرین خواهد شد.

جایگزینی هیدروژن برای پر کردن کشتی غول آسای هوایی زپلین

محدودیت صادارات هلیوم توسط ایالت متحده ی امریکا به کشورهای دیگر سبب شد که کشور آلمان کشتی هوایی غول آسای خود ( زپلین) را به جای پر کردن با هلیوم با گاز قابل اشتعال هیدروژن پر نماید.

اتمام ذخایر هلیوم باید جدی گرفته شود

افراد زیادی بر این باورند که نام هلیوم را باید وارد لیست عناصر در حال اتمام جهان قرار داد. برای این گاز باید نگران بود و از آنجا که این عنصر تجدید ناپذیر است به خبر اتمام آن باید اهمیت فراوان داد. باید دانست که استفاده از هلیوم تنها به بادکنک های کیتی موجود در منزل شما و بادکنک های مورد استفاده در جشن ها و مهمانی ها محدود نمی شود. استفاده از آن در دنیای پزشکی و به عنوان یک عامل سرد کننده در برخی از دستگاه ها می تواند تنها قسمتی کوچکی از فواید و کاربردهای هلیوم در زندگی امروز بشر باشد.

هزینه ی در دست داشتن تجهیزاتی که می تواند ما را به هلیوم برساند چگونه است؟

برخی از محققین بر این باورند که هلیوم با پوسیدگی مداوم رادیو اکتیوها در خصوص اورانیوم طبیعی و دیگر رادیو ایزوتوپ ها می توانند به ایجاد و هلیوم بی انجامد. هرچند که این پروسه بسیار آرام صورت می گیرد و نیازمند زمان زیادی ست و این امر می تواند خبر خوبی در این زمینه باشد. اما خبر بد اینجاست که دستگاه ها و تجهیزاتی که به ما اجازه می دهند به این هلیوم دست پیدا نماییم بسیار پر هزینه می باشند. لازم به ذکر است که نه تنها این تجهیزات هزینه های گزافی برای ما خواهند داشت، بلکه استفاده از تکنولوژی ها به منظور بهره برداری هلیوم از این طریق نیز بسیار هزینه ساز و نامعقول خواهد بود .

آیا استخراج هلیوم از سیاره های اطراف زمین امکان پذیر است؟

کمبود هلیوم سبب شده است که بشر به فکر استخراج این گاز از سیاره های نزدیک به کره ی زمین بیافتد. با اینکه هلیوم دومین عنصر به وفور یافت شده در کل جهان است، اما باید دانست استخراج هلیوم از سیاره های دیگر که در اطراف کره ی زمین وجود دارند بسیار مشکل خواهد بود. چرا که در این سیارات اعمال نشدن نیروی گرانش بر هلیوم می تواند سبب فرار هلیوم شود.

تمایل افراد برای تغییر صدا با استفاده از گاز هلیوم در مهمانی ها و جشن ها

در سال های اخیر در جشن ها و مهمانی ها افراد تمایل به استفاده از بادکنک های هلیومی داشته اند و جالب اینجاست که لذت بردن از این بادکنک ها محدودیت سنی خاصی ندارد. برخلاف آنچه به نظر معقول می آید افراد بزرگسال نیز تمایل به استفاده از این بادکنک ها دارند. این بادکنک ها علاوه بر این توانسته اند سرگرمی دیگری برای افراد به وجود آورند و افراد سال هاست که در مهمانی های خود با تنفس کردن گاز این بادکنک ها صدای خود را به صورت خنده داری تغییر داده و این عمل را عملی جالب می دانند. باید گفت که اگر همین افراد ضررهایی که ورود این گاز به بدن انسان وارد میکند را بدانند هرگز اقدام به این عمل نخواهند کرد. این عمل حتی می تواند منجر به مرگ افراد شود در نتیجه اگر شما هم جزء افرادی بودید که این کار را انجام می دادید از این پس هشدار ما در خصوص سلامتی خود در این زمینه را جدی گرفته و حتی به افراد دیگر نیز در این زمینه هشدار دهید.

آیا می توان جایگزینی برای هلیوم یافت؟

هلیوم دارای خواص منحصر به فردی است که محققان و دانشمندان بر این باورند که در اکثر مصارف کپسول گاز هلیوم در دنیا  نمی توان جایگزینی برای آن در نظر گرفت. یکی از این خواص این است که هیچ عنصر دیگری به اندازه ی هلیوم نمی تواند سرد شود و جالب اینجاست که این سرد شدن در حالتی اتفاق می افتد که انجماد صورت نمی گیرد. سرد کردن هلیوم تا 4 درجه ی کلوین می تواند هلیوم مایع را حاصل شود.

آیا جایگزینی مناسب برای هلیوم در ام آر آی وجود دارد؟

استفاده از هلیوم  به عنوان یک خنک کننده در آهنربای ابر رساناها توانسته سبب شود که از هلیوم در دستگاه های ام آر آی استفاده های فراوانی شود. بی شک تا به امروز جایگزینی که بتواند تمام آنچه هلیوم برای ما به ارمغان می آورد یافت نشده است. لذا نگرانی افرادی که در علم طب در حال خدمت به مردم هستند در خصوص اتمام ذخایر هلیوم قابل درک می باشد.

منبع : independent ، m.phys

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر