نحوه تولید گاز هلیوم

1 Comment
نحوه تولید گاز هلیوم

 

نحوه تولید گاز هلیوم و عرضه آن به صورت مایع است. هلیوم یکی از فراوان ترین عناصر در جهان هستی و تشکیل دهنده ی 23% از کل دنیاست. برای مایع شدن پایین ترین نقطه جوش را در بین تمامی عناصر دارد و چون از هوا سبک تر است به سمت لایه های بیرونی جو فرار می کند. به همین دلیل منابع دستیابی به گاز هلیوم محدود هستند.

روشهای تولید گاز هلیوم

منبع هلیوم اغلب در منابع گاز طبیعی یافت می شود. تقریبا هر منبع طبیعی گاز دست کم ردپایی از هلیوم دارد. و در عین حال برخی منابع دارای هلیوم بیشتری هستند. معمولا بایستی میزان هلیوم موجود در گاز طبیعی از حدی بالاتر باشد تا بتوان فرایند استخراج را به صورت به صرفه انجام داد. یکی از روش های تولید گاز هلیوم در منزل است که مبنی بر تولید گاز هلیوم به فرمول سرکه و جوش شیرین می رسد (که در مدرسه برای ساخت کوه آتشفشان استفاده می شود)، به همراه یک بطری، قیف و بادکنک! در واقع این شیوه به جای هلیوم به شما کربن دی اکسید می دهد!

نیاز مبرم به هلیوم

شاید خیلی از افراد هلیوم را تنها برای پر کردن بادکنک های شناور در مهمانی ها یا تفریح و تغییر صدا بشناسند. اما، واقعیت این است که هلیوم در برخی از کاربرد های پزشکی در گاز هلیوم، صنعتی و آزمایشگاهی نقش حیاتی دارد و نبود آن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. حدود 50% از هلیوم تولید شده در دنیا به مصرف دستگاه های ام آر آی، جوشکاری و دستگاه های آزمایشگاهی می رسد.

به همین دلیل وقتی کشور قطر که دومین عرضه کننده گاز هلیوم در جهان است به دلیل مناسبات سیاسی، تولید خود را متوقف می کند، جهان علم و صنعت در رابطه با کمبود گاز هلیوم دچار نگرانی شدید خواهد شد. کشور قطر 32 درصد از کل تقاضای جهان به گاز هلیوم را تأمین می کند.

گاز هلیوم ساکن در خورشید

هلیوم گازی بی اثر، بی رنگ، بدون بو و بدون مزه است. با توجه به خواص منحصر به فردی که دارد، کاربرد های گسترده ای پیدا کرده است. نام هلیوم از کلمه یونانی هلیوس به معنای خورشید گرفته شده است و چون تصور می شد این عنصر کشف شده یک فلز باشد، پسوند um که مختص فلزات است را به آن اضافه کردند.

هلیوم در خورشید برای اولین بار در سال 1868 با طیف سنجی جرمی طی یک خوشید گرفتگی کشف شد. دانشمندی اسکاتلندی برای اولین بار در سال 1895 هلیوم را از کلوئیت، یک ماده معدنی رادیو اکتیو، تولید کرد. اما به طور عمده هلیوم را از منابع گاز طبیعی استحصال می کنند.

در روسیه هلیوم عمدتاً توسط یک شرکت تولید می شود. البته میدان گازی در دسترس روسیه مقدار خیلی کمی هلیوم دارد و در زمره میدان های فقیر محسوب می شود.

ذخایر و تولید هلیوم

کل ذخایر هلیوم در دنیا حدود 41 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است و همانطور که گفته شد عمده ترین منابع در کشور قطر قرار دارند. پس از قطر، الجزیره، ایالات متحده امریکا و پس از آن روسیه صاحب میدان های گازی حاوی هلیوم هستند.

تولید سالانه هلیوم در دنیا 175 میلیون متر مکعب و کشور آمریکا در تولید آن پیشتاز است. روسیه سالانه تنها 5 میلیون متر مکعب هلیوم تولید می کند. البته مناطقی در روسیه شرق دور وجود دارد که دارای منابع غنی از هلیوم هستند اما فناوری تولید هلیوم در آن مناطق راه اندازی نشده است.

برای جدا سازی گاز هلیوم دو مرحله وجود دارد. فرآیند تراکم کم دما و تغلیظ هلیوم و در نهایت پاکسازی گاز هلیوم از ناخالصی هایی مانند متان، نیتروژن، هیدروژن، نئون و آرگون نحوه تولید گاز هلیوم را شکل می دهند.

منابع: gazprominfo ، aljazeera

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله
1 Comment
    • علی
    • آگوست 14, 2019
    پاسخ

    جالب بود👌👍😜

    ارسال نظر