آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟

2 Comments
آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟

گازهای قابل اشتعال چه خصوصیتی دارند؟

دغدغه ی اینکه آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟ در ذهن بسیاری از والدینی که بادکنک هلیومی برای فرزندان خود تهیه می کنند وجود دارد. به خصوص وقتی که لازم باشد این بادکنک ها را با کپسول گاز هلیوم در فضای خانه پر کنند.

گاز هلیوم گازی نجیب

قبل از پرداختن به سوال آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟ می پردازیم به موضوع نجیب بودن گاز هلیوم.گازهای نجیب به گروهی از عناصر می گویند که یک ستون از جدول تناوبی یا جدول مندلیف را به خود اختصاص داده اند و همگی در دمای اتاق گاز هستند. این عناصر به نام گازهای نجیب معروف اند و هلیوم در صدر این عناصر قرار دارد. پس از آن نئون، آرگون، کریپتون، زنون، زادون و اوگانسون هستند.

تمامی گازهای نجیب به صورت تک اتمی در طبیعت وجود دارند و تنها حدود یک درصد از حجم اتمسفر را به خود اختصاص داده اند. برای استحصال گازی مانند هلیوم نمی توان، آن را از جو استخراج کرد و برای تولید آن لازم است از ذخایر گاز طبیعی که دارای 7% هلیوم است بهره گرفته شود.

علت اشتعال گاز هیدروژن

اشتعال زمانی اتفاق می افتد که واکنش در گازها ایجاد شود. واکنشی که سبب برای اشتعال می شود، در واقع ازترکیب گاز با اکسیژن حاصل می شود که به این فرآیند سوختن می گویند. گاز هیدروژن قابلیت ترکیب با اکسیژن و سوختن را دارد. اما همانطور که ذکر شد، گاز هلیوم یک گاز نجیب است و به دلیل عدم واکنش با اکسیژن قابلیت اشتعال نیز ندارد.
گاز نیتروژن نیز مانند گاز هلیوم قابل اشتعال نیست. هرچند سرایت آتش به مخازن آن سبب ترکیدگی خطوط انتقال می شود و اکسیدهای خطرناکی در حضور آتش با اکسیژن ایجاد می کند. اما، هلیوم ظرفیت واکنش دادن و تولید اکسیدهای خطرناک را ندارد و گاز کاملاً بی خطر و غیر قابل اشتعالی است.

استنشاق گاز

استنشاق گازهای بی خطری مانند هلیوم یا نیتروژن که البته در هوای اطراف نیز وجود دارند ضرر ندارد. اما باید به این نکته توجه کرد که تنفس هوای بدون اکسیژن می تواند برای افراد آسیب زا باشد. علت اصلی تنفس اکسیژن رسانی به بدن است. استنشاق گاز خالص باعث می شود ریه ها پر از گاز شود و فرد احساس کاذب تنفس داشته باشد، در صورتی که در واقع اکسیژنی از طریق ریه ها جذب خون نمی شود و می تواند مشکلات مغزی نیز به وجود بیاورد. به همین دلیل برای احتیاط لازم است مستقیماً گاز خروجی از کپسول یا بادکنک هلیومی تنفس نشود، اما آزاد شدن این گاز در هوای یک محیط مانند خانه ها مشکل ساز نخواهد بود.

خاصیت تغییر صدا به علت تنفس گازهایی مانند هلیوم افراد را جذب می کند، تا آن را به وسیله ی بازی خود تبدیل کنند. اما، استنشاق مستقیم هلیوم ابداً توصیه نمی شود. درست است که گاز هلیوم گازی بی اثر، غیر سمی و دارای کاربردها و خواص منحصر به فردی است اما در خصوص استفاده ی بادکنک های هلیومی باید نسبت به اینکه در این بادکنک های هلیومی آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟ اطلاعات لازم را کسب نمود.

تفاوت بادکنک های هلیومی و بادکنک های هیدروژنی در چیست؟

می دانیم که گاز هلیوم یک گاز بی اثر است. در نتیجه این گاز عکس العملی در صورت وجود حرارت و اکسیژن از خود نشان نخواهد داد. این دقیقا دلیل و مصداقی برای این موضوع است که بادکنک های هلیومی تنها اتفاق ناگواری را که میتوانند سبب شوند ترکیدن این بادکنک هاست. ولی باید دانست که بادکنک هایی که از هیدروژن پر شده اند قابل اشتعال هستند و می توانند خطر آفرین باشند.

آیا بادکنک های هلیومی میتوانند خطرناک باشند و موجب آتش سوزی شوند؟

و اکنون می پردازیم به موضوع آیا گاز هلیوم قابل اشتعال است؟ یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که هلیوم دارد این است که این گاز، گازی بی اثر است. در کل بی اثری یک گاز بدین معناست که غیر قابل اشتعال می باشد. در نتیجه لازم نیست که دیگر نگران خطرات استنشاق گاز هلیوم در بادکنک های هلیومی فرزندانمان، در راستای اشتعال پذیری باشیم. تنها به دو مسئله در خصوص این بادکنک ها باید توجه کرد، اول اینکه ذخایر این گاز محدود هستند و بهتر است برای مصارف غیر کاربرد از این گاز استفاده نشود و دوم اینکه این به هیچ وجه به منظور تغییر صدا به فرزندان خود اجازه نداده که این گاز را وارد بدن خود کنند، این کار می تواند عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد.

مزیت گاز هلیوم در هنگام انبار آن چیست؟

این امر که گاز هلیوم گازی بی اثرمی باشد و جز گازهای نجیب دسته بندی شده است و قابل اشتعال نمی باشد می تواند مزیت بزرگی به هنگام انبار کردن این گاز محسوب شود. همچنین بی اشتعال بودن این گاز باعث

آیا گاز های هلیوم که به صورت مایع در آمده اند قابل اشتعال می باشند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، هلیوم هم در صورت مایع بودن و هم در صورت گاز بودن قابل اشتغال نمی باشند. دلیل آن این است که هلیوم گازی نجیب است و واکنش در خصوص اشتعال پذیری از خود نشان نخواهد داد. در نتیجه میتوان این گاز مفید را جزء گازهای غیر قابل اشتعال دسته بندی نمود.

 

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله
2 Comments
    • mamad
    • ژوئن 12, 2020
    پاسخ

    وای خیلی خوبه ساییتون

    • buybacklinks.blogfa.com
    • ژوئن 4, 2020
    پاسخ

    وای خیلی خوبه ساییتون

ارسال نظر