شارژ کپسول گاز هلیوم

No Comments
شارژ کپسول گاز هلیوم

 

اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای است که اغلب میزبان مراسم و جشن ها هستید، داشتن یک کپسول قابل شارژ هلیوم می تواند برای شما مفید باشد. از آنجا که ماندگاری گاز هلیوم در بادکنک ها و اثر شناوری آن طولانی مدت نیست بهتر است بادکنک ها درست قبل از شروع مجلس پر شوند. ضمن اینکه حمل کردن تعداد زیادی بادکنک از محلی به محل دیگر دشوار است و ممکن است بادکنک ها در بین راه بترکند. برای همین بسیاری از افراد تمایل به استفاده از کپسول گاز هلیوم در محل مورد نظر خود دارند. در مواردی که از هلیوم استفاده پزشکی و آزمایشگاهی می شود نیز نیاز است که هلیوم با کپسول در محل موجود باشد و نیاز به کپسول اجتناب ناپذیر است. شارژ کپسول گاز هلیوم نیز به کاهش هزینه ها در استفاده چند باره کمک می کند.

نحوه شارژ کپسول هلیوم

پر کردن مجدد یا شارژ کپسول گاز هلیوم کار ساده ای است. فقط کافی است به یک شرکت تامین کننده یا ارائه دهنده خدمات گازی مراجعه کنید. البته باید توجه کنید که همه مخازن هلیوم قابل شارژ نیستند. تلاش برای پرکردن یک مخزن که برای یک بار مصرف طراحی شده است می تواند خطرناک باشد و باعث ترکیدن ظرف و آسیب دیدن هر کسی که در نزدیکی آن ایستاده است شود. اگر مخزن قابل شارژ دارید، ممکن است بتوانید در همان مکانی که مخزن اصلی را خریداری کرده اید، شارژ کردن را انجام دهید و یا این که کپسول برای شارژ شدن به کارخانه های مربوطه ارسال شود. هنگامی که مکانی را برای شارژ کردن پیدا کردید، مطمئن شوید که حمل و نقل کپسول بدون آسیب و ضربه به آن انجام شود.

کپسول های یک بار مصرف گاز هلیوم

کپسول های یک بار مصرف گاز هلیوم، برای مصارف خانگی و پر کردن بادکنک ها در مراسم و جشن ها طراحی شده اند. همان طور که از نام آن ها مشخص است امکان شارژ کپسول گاز هلیوم در این نوع کپسول های یک بار مصرف وجود ندارد. این کپسول ها طوری طراحی شده اند که وزن سبکی داشته و به راحتی حمل و نقل آن ها انجام شود. با این وجود پس از اتمام، قابلیت پر کردن دوباره یا شارژ کردن نخواهند داشت و تلاش برای این کار ممکن است موجب آسیب به فرد یا حتی مرگ شود.

نحوه استفاده از کپسول های یک بار مصرف

نوار را بکشید و آن را باز کنید. برای دستیابی به بهترین نتایج، بهتر است 1 تا 2 ساعت قبل از شروع مراسم بادکنک ها را پر کنید. دستگیره سبز را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دریچه باز شود. گردن بادکنک را روی نازل سیاه بکشید تا محکم به اطراف نازل بچسبد. آن را بین انگشت شست و سبابه در پهن ترین قسمت نازل محکم نگه دارید. نازل را به آرامی فشار دهید تا باد شود. بادکنک را به اندازه دلخواه پر کنید. برای اطمینان از خالی نشدن گاز بادکنک آن را محکم گره بزنید و روبانی به طول دلخواه در زیر گره بچسبانید. وقتی بادکردن بادکنک ها تمام شد، با چرخاندن دسته سبز در جهت عقربه های ساعت، دریچه را محکم ببندید و مخزن را در جعبه مخصوصش نگهداری کنید. بسته به حجم کپسول تعداد بادکنک هایی که می توانید با آن پر کنید متفاوت است.

با سیلندر خالی یکبار مصرف هلیوم چه کنم؟

کپسول های یک بار مصرف گاز هلیوم کاملا قابل بازیافت هستند. بنابراین پس از اتمام کپسول آن ها را به هیج وجه دور نیندازید و با شرکت سازنده تماس بگیرید تا برای تحویل و بازیافت آن اقدام کنند. اما قبل از این کار بهتر است مطمئن شوید که کپسول کاملا خالی است. برای اطمینان از خالی بودن، در یک فضای باز، دریچه را کاملاً باز کنید (دسته را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید) تا مطمئن شوید که فشار گازی در سیلندر وجود ندارد. سوپاپ را باز بگذارید و دیسک ترکیدن سیلندر (دایره فشاری روی شانه سیلندر) را سوراخ کنید.

مقایسه کپسول های یک بار مصرف و کپسول های قابل شارژ

خرید یک مخزن قابل شارژ می تواند گران تر از کپسول هلیوم یکبار مصرف تمام شود. با این حال، اگر اغلب مهمانی می‌گیرید، یک سیلندر قابل شارژ می‌تواند گزینه مقرون ‌به ‌صرفه‌ تری باشد. برخی از فروشگاه‌ های مهمانی مخازن قابل شارژ را نیز اجاره می‌ دهند که می تواند گزینه عالی باشد.

اجاره ی کپسول هلیوم

برخی از شرکت های فروشنده ی گاز هلیوم نیز کپسول های خود را برای مدت کوتاهی به افراد اجاره می دهند. این گزینه نیز برای آن دسته از افرادی که تنها برای یک مجلس نیاز به بادکنک هلیومی دارند، اما تمایلی به خرید کپسول گاز هلیوم ندارند مناسب است و البته مقرون به صرفه. در کنار شارژ کپسول گاز هلیوم، شرکت ها تحت شرایط خاصی و با گوشزد کردن نکات ایمنی برای سالم نگهداشتن کپسول ها آن را اجاره می دهند. مشتری در صورت آسیب دیدن کپسول باید خسارت را متقبل شود. ممکن است شارژ کپسولی تمام شود و امکان شارژ مجدد آن قبل از اتمام مدت کرایه ی کپسول نیز وجود دارد.

ایمنی گاز هلیوم

بر خلاف گاز هیدروژن که گازی سبک و البته آتش گیر است، گاز هلیوم گاز غیر سمی و غیر اشتعال پذیر است و خطری برای استفاده از این گاز در منزل وجود ندارد. اما گزارش ها حاکی از ان است تفریح با گاز هلیوم و تنفس کردن آن برای تغییر تن صدا باید با احتیاط انجام شود زیرا ممکن است منجر به کمبود اکسیژن در ریه ها و آسیب رساندن به سلول های مغز شود. با وجود کپسول گاز هلیوم در خانه ممکن است بچه ها تمایل زیادی به تغییر صدای خود با تنفس گاز هلیوم داشته باشند که باید والدین مراقب باشند فرزندانشان از این طریق به خود صدمه نزنند. گاز هلیوم در کپسول هایی با اندازه های مختلف و حجم های متفاوت برای کاربرد های مختلف عرضه می شود.

نگهداری از کپسول هلیوم

اگر قصد دارید یک کپسول هلیوم را در منزل نگه داری کنید، لازم است تا نکات مهمی را در مورد آن رعایت کنید. کپسول را دور از دسترس کودکان نگه دارید. هلیوم را به دهان یا صورت خود اسپری نکنید زیرا فشار گاز می تواند باعث آسیب شود. از هلیوم در فضای باز یا اتاقی با تهویه مناسب استفاده کنید. مراقب باشید که به کپسول صدمه ای وارد نشود و یا سوراخ نگردد. آن را در فضای مرطوب قرار ندهید زیرا رطوبت می تواند باعث زنگ زدن کپسول های هلیوم شود. هم چنین محل نگهداری نباید دمایی بیش از 120 درجه فارنهایت داشته باشد.

منابع: ehow ، balloonplace

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله
استفاده از گاز هلیوم در کاربردهای پزشکی

استفاده از گاز هلیوم در کاربردهای پزشکی

خواندن مقاله
گازهای نجیب همیشه یک معما بوده اند. آن ها در اواخر تاریخ شیمی و در مقادیر…
خواندن مقاله

ارسال نظر