آیا گاز هلیوم طبیعی است یا توسط بشریت ساخته می شود؟

1 Comment
آیا گاز هلیوم یافته می شود یا توسط بشریت ساخته می شود؟

آیا گاز هلیوم به صورت طبیعی یافت میشود یا توسط انسان ساخته میشود؟

دانشمندان مخزنی عظیم از گاز هلیوم پیدا کرده اند.گاز هلیوم موارد استفاده ی فراوانی دارد، استفاده از گاز هلیوم در ذرات شتاب دهنده و دستگاه های ام ار آی نیز دیده میشود، کمبود بنزین از مسائلی ست که محققان را به ستوه آورده.

بهتر است بدانیم گاز هلیوم توسط دولت ذخیره سازی شده و توسط محققان احتکار شده است و در حقیقت تمام صنایع و حتی زندگی به هلیوم وابسته است.

گاز هلیوم یافته شده در تانزانیا

Helen Briggs نویسنده ی بی بی سی نیوز اعلام داشت که مخزن عظیمی از گاز هلیوم در تانزانیا یافت شده است. وی در گزارشی افزود که بیش از 1 تریلیون لیتر هلیوم در زیر آتشفشان تانزانیا یافت شده است و در کنفرانسی ژئوشیمیایی در گلدشتمیت اعلام شد که این میزان از هلیوم میتواند تمام نیاز به  هلیوم را پاسخ گو باشد .

براساس یک بیانیه مطبوعاتی، این اولین بار است که محققان این گاز را به طور کامل کشف کرده اند. هلیوم معمولاً هنگام جستجوی گاز طبیعی به طور تصادفی پیدا می شود.

ارتباط ساختار کوه آتشفشانی و گاز هلیوم

در حقیقت برای اولین بار تیم محققان توانستند به یک اکتشاف جدید دست پیدا کنند. ترکیبی از شیمی مرتبط با زمین است که به منظور استفاده از لرزشهای ساختارهای آتشفشانی به منظور کشف گاز هلیوم بود. تلاش های این تیم بلاخره جواب داد و آنها توانستند مخزنی در حدود 54 بیلیون متر مکعب از گاز هلیوم را کشف کنند .

چگونگی کشف گاز هلیوم در چاه گاز

هلیوم در سراسر جهان یافت میشود این عنصر دومین عنصر به وفور یافت شده در جهان است. اما در زمین میزان یافت شده از آن کمتر است. گاز هلیوم به صورت مصنوعی قابل تولید نیست و باید از چاه های گاز طبیعی استخراج شود. این در حالی ست که تله های گازی اورانیوم های قدیمی در حال محو شدن هستند، این کار یک مشکل اساسی دارد، این عمل بسیار زمان بر است. نصف عمر اورانیوم ایزوتوپ بیلون ها سال بیشتر از سن زمین است، با گذشت زمان هلیوم از اورانیوم پوسیده در لایه ی تحتانی سطح زمین  تشکیل میشود که این پروسه ی زمان بری است .این امر میتواند مشکل بزرگی برای محققانی باشد که تحقیقات آنها وابسته به گاز هلیوم است.

کاربردهای گاز هلیوم

هلیوم کاربرد های فراوانی دارد و اکنون  به کاربرد گاز هلیوم در زندگی روزمره می پردازیم.همانطور که  Francie Diepدر نیوز دیلی نوشت از این گاز برای خنک کردن آهنرباهای فوق رسانا، تمیز کردن مخازن سوخت ، تولید مواردی مانند کابل های فیبرهای نوری و ساخت موشک ها و ماشین هایی برای نسل بعد، استفاده میشود. در سالهای اخیر میزان ذخیره ی کمی از این گاز در دسترس عموم بود و مردم را به طور اضطراری به آمادگی در برابر این کمبود وا داشت. منابع گاز هلیوم به قدری کمیاب هستند که  ایالات متحده یک خط ذخیره سازی سالانه برای هلیوم در نظر گرفت، آنها یک برنامه کامل به نگهداری و فروش گاز اختصاص داده اند و برای آن قیمت تعیین می کنند و حراج های سالانه برگزار می کنند که به گفته ی    Chris Ballentine  دانشمند زمین شناس این موضوع میتواند برای جامعه ای که به گاز هلیوم نیازمند است تغییرات زیادی در آینده پدید آورد. وی تصریح می کند گاز که هلیوم تازه کشف  شده (که همچنان در حال  استخراج است) برای پر کردن بیش از 1.2 میلیون اسکنر MRI پزشکی کافی است و به نظر میرسد که این میزان هلیوم برای پر کردن مقدار زیادی بالون به منظور برگزاری یک جشن برای دانشمندان کافی است .

منبع : smithsonianmag

 

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله
1 Comment
    • ستاره
    • سپتامبر 17, 2019
    پاسخ

    با تشکر از مطالب بسیار جذاب و کاربردی شما
    خدا قوت

ارسال نظر