بررسی ضروری ترین موارد استفاده برای هلیوم

No Comments
بررسی ضروری ترین موارد استفاده برای هلیوم

 

در بسیاری از اوقات بدون این که خودمان اطلاعی داشته باشیم در حال استفاده از هلیوم و اثرات آن در زندگی روزمره هستیم. استفاده از تلفن همراه، در معاینات پزشکی مثل کاربرد هلیوم در صنعت  MRI از جمله مواردی هستند که با هلیوم سروکار دارند. خلوص هلیوم در بحث کاربردهای آن بسیار اهمیت دارد. و بسته به خلوص، می تواند کاربردهای متعددی در پزشکی، علوم زیستی، زمینه های صنعتی، تولیدی و موارد دیگر داشته باشد.

گرید تحقیقاتی با خلوص 99.9999 %

هلیوم با درجه خلوص بسیار بالا و نزدیک به 99.999 %  به عنوان گرید تحقیقاتی به شمار می رود این گرید بالاترین درصد خلوص و نزدیکترین به  %100 است و یکی از موارد استفاده آن در تولید تراشه های نیمه هادی است. تراشه های نیمه هادی بر روی بسترهای سیلیکونی با استفاده از واکنش های لایه نشانی و حکاکی شیمیایی در فاز گازی تولید می شوند و در نتیجه لایه های نازکی از مواد مختلف بر روی سطح بستر سیلیکونی ایجاد می شود. از آنجا که هلیوم از جرم بسیار کمی برخوردار است، می تواند با تلفیق تخصصی کنترل جرم، برای اندازه گیری و مدیریت مقدار بخار شیمیایی توزیع شده مورد استفاده قرار گیرد. این ماده همچنین در انتقال انرژی نقش مهمی دارد زیرا می تواند به عنوان محیط واسطه انتقال حرارت عمل کرده و  به حفظ یک دمای معین کمک کند.

گرید آزمایشگاهی با خلوص  99.9995 %

این گرید که گرید تحلیلی نیز نامیده می شود، یکی از خالص ترین گریدهای هلیوم موجود در بازار است و در بسیاری از کاربردهای مربوط به کروماتوگرافی و پردازش نیمه هادی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از کاربردهای اساسی این گاز می تواند به عنوان گاز محافظ در جوشکاری دیده شود. گازهای محافظ، گازهای بی اثر یا نیمه بی اثر هستند که در روشهای مختلف جوشکاری MIG و TIG برای محافظت منطقه جوش در برابر بخار آب و اکسیژن استفاده می شوند.

خلوص فوق العاده بالا  99.999 ٪

این گرید از هلیوم نیز در تحقیقات و پژوهش های علمی که نیاز به گاز با بیشترین درجه خلوص ندارند استفاده می شود. یکی از کاربردهای رایج برای این گرید، کروماتوگرافی گازی است که در آن ترکیبات مختلف از هم جدا شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در این کاربرد، هلیوم به عنوان “گاز حامل” یا گاز بی اثر برای حمل نمونه ها استفاده می شود. وزن اتمی سبک هلیوم، خواص بی اثر آن و این که بطور قابل توجهی ایمن تر از هیدروژن ذخیره می شود، آن را به گزینه ای محبوب برای کروماتوگرافی گازی در طیف وسیعی از کاربردهای علوم زیستی و پزشکی تبدیل می کند. از هلیوم با خلوص فوق العاده بالا در طیف سنجی جرمی نیز استفاده می شود.

منبع : westairgases

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر