کاربرد گاز هلیوم در عصب شناسی چیست؟

No Comments
کاربرد گاز هلیوم در عصب شناسی چیست؟

نقش گاز هلیوم درعلم پزشکی چیست ؟

هلیوم از سبک ترین نوع گاز نجیب است که محتوی خواص شیمیایی و فیزیکی متعددی ست که بنا بر همین خواص در درمان بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود ویژه گی های موجود در گازهای ساکن در جراحی های مرتبط با تکنیک های ام آر آی و دیگر جراحی های از این قبیل، کمک به عصب حفاظتی میکند. این مقاله در رابطه با نقش هلیوم در علم پزشکی و نحوه ی استفاده ی آن در تکنیک های متفاوت در درمان بیماران است.

گاز هلیوم چیست؟

هلیوم دومین عنصر به وفور یافت شده در جهان است، این عنصر بدون رنگ بدون مزه و بدون بو است که نقطه ی جوش آن  -452.10F  و نقطه ی ذوب آن  -4580F  میباشد.

این عنصر از احتراق پشتیبانی نمی کند و از نظر سبکی 86 درصد از تراکم اتاق هوا  و 8 برابر کمتر از تراکم اکسیژن است، وجود خصوصیات ذکر شده در بالا ست که تنوانسته هلیوم را عنصری منحصر به فرد کند که شامل دو نماد اختصاصی شیمیایی ( isotopes ) است هلیوم 3 با یک نوترون و هلیوم 4 با دو نوترون .

از گاز هلیوم برای پر کردن بالن استفاده می شود و به طور کلی از هلیوم به عنوان گازهایی که سبب بلند شدن بالن ها و کشتی های هوایی میشود، یاد میشود.

نقش گاز هلیوم در علم پزشکی به شرح زیر است :

1- استفاده از گاز هلیوم در جراحی

در ابتدا می پردازیم به کاربرد گاز هلیوم در عمل های جراحی چیست ؟ از هلیوم در جراحی لاپاروسکوپی کلیوی استفاده میشود ، هلیوم میتواند به بیمارانی که مشکل در پاکسازی گاز کربن دی اکسید در جریان خون خود  دارند کمک شایانی کند. و همچنین در درمان بیمارانی با مشکل نارسایی قلبی و هیپوکسی مزمن در بافت های بدن و هیپرترمیای بدخیم میتوان از هلیوم استفاده کرد .بنا بر برخی از تحقیقات هلیوم میتواند کشفی برای دردهای شکمی در برابر کربن دی اکسید باشد. حتی هلیوم در بهبود جراحی های معدوی و رودوی تاثیر دارد.

حتی هلیوم باعث بهبود سریع تر بعد از عملهای مرتبط به روده و معده میشود .

امروزه تکنولوژی پلاسمای هلیوم در جراحی های شکمی و لاپاروسکوپی استفاده میشود. در این جراحی ها هلیوم پلاسما در یک روند انعقاد حرارتی برای پاکسازی خونریزی حاصل از جراحی مورد استفاده قرار میگیرد .

2-گاز هلیوم در درمان اختلالات تنفسی استفاده می شود.

آیا میدانید که روانی گاز بستگی به تراکم و گرانروی این عنصر در هنگام مخلوط آن با گاز دارد؟ تراکم پایین هلیوم، مقاومت در برابر هوا را کاهش می دهد و در ریه ها سبب ترویج جریان هوا میشود .

کاهش عمل تنفس توسط هلیوکس (ترکیب هلیوم و اکسیژن) در بیمارانی که نسبت به افزایش جریان هوا مقاومت نشان میدهند از دیگر کاربرد های هلیوم است.

از این رو هلیوم نقش موثری در بیماری های تنفسی و تست های وابسته به ریه دارد.

3-هلیوم در دستگاه های تصویربرداری

هلیوم مایع در تشدید مغناطیسی دستگاه های تصویربرداری موثر است، امروزه استفاده از از هلیوم به عنوان یک موئلفه ی خنک کننده در ابر رسانایی مغناطیسی در ام آر آی مورد بحث است .

مغناطیس ابررسانایی شامل بسیاری از کویل ها یا سیم های سیم پیچی شده است که از طریق آن جریان برق عبور می کند و یک میدان مغناطیسی تا 2.0 تسلا تولید می کند. برای حفظ چنین میدان مغناطیسی، مقدار زیادی انرژی مورد نیاز است که با کاهش میزان مقاومت در سیمها تقریبا به عدد صفر میرسد. و این عمل با کمک هلیوم در راستای سرد کردن دما و منجمد سازی انجام میشود، هلیوم نقش اساسی در ام آر آی را دارد ، اگر هلیوم نبود انرژی و هزینه های زیادی در ام آر ای باید صرف میشد.

4-اهمیت گاز هلیوم در عصب شناسی

گازهای سبکتر و راکد مانند نئون و هلیوم که فاقد تحمل در برابر فشار هستند  میتوانند  قبل از تاثیرات فشار بالای  سندروم نئولوژیکی مورد استفاده قرار گیرند.در این سندروم فشاری عصب که قابلیت تحریک پذیری هیجان انگیزی را سبب میشود رعشه و تکان میتواند مقاومتی در برابر داروهای مسکن و اثرات دارو های بیهوشی باشد . برخی مطالعات توانسته اند اثرات درمانی هلیوکس (ترکیب هلیوم و اکسیژن) ویا پیش آمادگی در سیستم عصبی را کشف کنند و از این رو میتوانیم مدعی شویم که هلیوکس کمبود های نئولوژیکی را ارتقا می دهد.

5- هلیوم کمک به سیستم قلبی عروقی میکند.

گاز هلیوم توانسته بافت های قلبی را از سیستم خون رسانی ناکافی با مکانیسم های متفاوتی حفاظت کند. حتی در حیوانات که با هلیوکس درمان شده اند میزان انفراکتوس کمتری نسبت به دیگر حیوانات مشابه دیده شده است.

هلیوم، اسید های درون سلولی در زمان پخش خون در ارگان ها بعد از را حفاظت میکند و  مانع از تشکیل حفره های انتقال میتوکندری می شود.همچنین محققان دریافته اند که واکنشی از گونه ی اکسیژن که شامل اکسید نیتریک، آدنوئیدین تری فسفات میتوكندری، کانال های پتاسیم است، اثرات محافظت از قلب را که شامل هلیوم میباشد را فراهم میکند .

بنابراین، ما شاهد آن هستیم که هلیوم نقش خیلی مهمی در  صنعت داروسازی و در درمان ها و تکنیک های مختلف دارد.

منبع : jagranjosh

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر