گاز هلیوم در کجا پیدا می شود؟

No Comments
گاز هلیوم در کجا پیدا می شود؟

چگونگی پیدایش گاز هلیوم؟

هلیوم دومین عنصر سبک در جهان است و همچنین از لحاظ فراوانی هم رتبه ی دوم را داراست.بر حسب برخی از تخمین ها هلیوم 24 درصد حجم جهان را دارد و همچنین فراوانی این عنصر همانند  واکنشهای  عنصر اصلی اتمی شامل هیدروژن است.پس اگر فراوانی هلیوم در این حد است کجا میتوان آن را یافت ؟

بیشترین میزان برداشت گاز هلیوم از کجاست؟

مشکل اینجاست که فراوانی یک عنصر در جهان به معنی فراوانی همان  عنصر بر کره ی زمین نیست.و هلیوم دقیقا عنصری است که در سناریوی بالا جا میگیرد.هلیوم فقط 0.00052 درصد ازاتمسفر زمین را تشکیل میدهد و میزان بیشتر هلیوم از زیر زمین برداشت میشود که از معدن و یا سپرده های گازی  اخراج میشود. این ویژه گی ها این عنصر را به کمیاب ترین عنصر روی سیاره تبدیل میکند .

وجودیت گاز هلیوم در میان ستارگان

همانطور که قبلااشاره کردیم این عنصردر کره ی زمین  کمیاب است ولی جاهای دیگری در جهان است که این عنصر به فراوانی یافت میشود .اگر به فضا نگاه کنیم قسمت عمده ی هلیوم در ستارگان و میان ستاره ها یافت میشود .بنا بر بازخورد این نیرو بیشتر ستارگان برای تولید اتم هلیوم از همجوشی اتم های تک هیدروژنی این انرژی را تولید میکنند .نیروی جاذبه ی ستارگان است که متعادل سازی میشود و میلیون ها سال است که کمک به برقراری این موضوع میکند.

چگونگی پیدایش گاز هلیوم بر روی زمین؟

در زمین اکثریت گاز هلیوم  از فروریختگی هلیوم پدید می آید که این دقیقا نقطه ی مخالف واکنش انرژی هسته ای است که تجزیه ی هم جوشی اتم نامیده میشود بنا به این دلیل وجود رادیواکتیو معدنی در لیسوفرهمانند اورانیوم موجود در منبع اصلی هیلیوم است . در زمین موقعیت های کلیدی وجود دارد که تمرکز بر برداشت هیلیوم دارد . چرا در دنیا کمبود گاز هلیوم وجود دارد ؟ با وجود این همه هلیوم بر روی زمین .ایالت متحده امریکا بیشترین میزان هیلیوم را که 78 درصد میباشد را تولید میکند .مابقی هلیوم برداشته شده در زمین در افریقای شمالی ،خاورمیانه و روسیه برداشت میشود .

نکته ی جالب این است که به لطف وجود رسوبات، تقاضای جهان برای درخواست  هلیوم به طور منظم صورت می گیرد و همچنین بر خلاف نفت که میتواند در یک دهه از شکل ارگانیک فرم بگیرد 3000 هزار تن هیدروژن سالانه تولید میشود تا زمانی که هلیوم درخواست دسترسی به پترولیوم را دارد هنوز هم نیاز به فراتر رفتن این عرضه موجود است .

کارایی گاز هلیوم در آینده

به نظر میرسد که گاز هلیوم نقش اصلی را در آینده بازی خواهد کرد و دولت به دنبال منبع نفتی برای هیدروژن برای سوخت سلولی و دیگر تکنولوژی های مرتبط با حمل و نقل است . در حال حاضر وعده های داده شده همچنان به صورت پیش بینی بوده ولی ما امید به دانش بیشتر در زمینه گازداریم  به نحوی که بتواند منبع جدید تمدن انسانی باشد  .درحالی که زمین ما در حال حاضر بر پایه ی کربن استوار است .

منبع : universetoday

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر