هلیوم، گازی که به صورت مداوم در حال اتمام است

No Comments
هلیوم، گازی که به صورت مداوم در حال اتمام است

هلیوم به صورت مداوم در حال اتمام است و این امری است که توانسته آن را برای ما حائز اهمیت سازد

در جهان هلیوم به عنوان دومین عنصر به وفور یافت شده شناخته شده است. اما این عنصر فراوان در کره ی زمین نسبتا کمیاب می باشد. کاربرد این عنصر در زندگی امروزه روز به روز افزایش یافته به صورتی که ما می توانیم نقش آن را به راحتی از کاوش در فضا تا محاسبات کوانتومی مشاهده نماییم.

هلیوم تنها عنصری است در زمین که دارای منابع تجدید ناپذیر می باشد

در زمین، هلیوم از پوسیدگی رادیو اکتیو به صورت طبیعی در اعماق زمین پدید می آید. در حقیقت هلیوم از پوسیدگی عناصری مانند اورانیوم و توریم به دست می آید. به نظر Sophia Hayes شیمیدانی در دانشگاه  St. Louis در واشنگتن هزاران سال طول می کشد تا در زمین بتوان هلیوم را به دست آورد.

هلیوم در پوسته ی زمین در جایی که گازهای طبیعی وجود دارند تشکیل می شود. این عنصر به دام می افتد و این دقیقا جایی می باشد که هلیوم باید از آنجا استخراج شود. هلیوم مانند هیدروژن در جدول تناوبی جزء عناصر سبک دسته بندی می شود، اما بر خلاف هیدروژن، هلیوم تمایلی برای ترکیب شدن با دیگر عناصر را ندارد به همین دلیل زمانی که به سطح زمین راه پیدا می کند نیروی جاذبه ی زمین نمی تواند آن را در سطح زمین نگه دارد و این عنصر به راحتی از سطح زمین فرار می کند.

دغدغه ی اتمام هلیوم در علم طب

یکی از مهمترین مصارف گاز هلیوم مربوط به نقش هلیوم در پزشکی می شود. اتمام ذخایر هلیوم در دنیا بیشترین تاثیر را در زمینه مراقبت های پزشکی و درمانی و همچنین تحقیقات علمی خواهد داشت. در نتیجه اهمیت این کمبود در علم طب برای افراد زیادی دغدغه آفرین شده است. به عنوان مثال نبود هلیوم کارایی ها ام آر آی را محدود می کند. هلیوم برای دستگاه ام آر آی یک عنصر حیاتی است. زیرا آهنربای این دستگاه باید روی دمای 4.2 درجه کلوین قرار بگیرد و تنها هلیوم می تواند آن را به صورت چشمگیری خنک نماید. می دانیم که در بخش پزشکی درمانی استفاده از دستگاه های ام آر آی توانسته به پزشکان کمک های فراوانی نماید تا نسبت به تشخیص نوع بیماری در افراد دقیق تر عمل نمایند. در نیتحه خبر اتمام هلیوم برای همه ی افراد جزء خبرهای ناگوار محسوب خواهد شد.

آمریکا زمانی بر این باور بود که هلیوم می تواند نتایج جنگ را تحت تاثیر قرار دهد

در طی جنگ جهانی اول، حمل و نقل هوایی هنوز در مراحل ابتدایی خود بود و مژگانهای جنگی از مهم ترین موارد جنگ محسوب می شدند. زپلین های آلمانی در آن زمان جز سلاح های استراتژیک بودند که بمب ها را بر سر افراد فرود می آوردند. این زپلین ها یک مشکل اساسی داشتند و مشکل این بود که با هیدروژنی پر شده بودند که به شدت قابل اشتعال بود، بعد از کشف مقادیر قابل توجهی از هلیوم در کنزاس، دولت به سرعت به ملی کردن هلیوم پرداخت و بعد از آن به سرعت وارد جنگ با اروپا شد.

از هلیوم تا زمان اتمام جنگ استفاده ای نشد اما هزاران سیلندر پر شده از هلیوم در نیو اورلینز آماده بود تا به اروپا فرستاده شود، باید گفت که امریکا به کنترل منابع ذخایر هلیوم ادامه داد و دقیقا به همین دلیل بود که زپلین های آلمانی به دلیل پر شدن با گاز هیدروژن در سال 1937 منفجر شدند.

هلیوم دارای مشخصاتی است که امروزه همه از وجود این مشخصات آگاه هستند. استفاده از هلیوم در فناوری پیشرفته از مهم ترین این مشخصات می باشد. تجهیزات به دست آوردن هلیوم محدود می باشد، از این رو نمی توان این عنصر را به راحتی به دست آورد. یکی دیگر از مواردی که در خصوص هلیوم باید دانست این است که در اولین ماموریتی که به کره ی ماه صورت گرفت از این عنصر استفاده می شد.

منبع : npr

درباره مقاله های سرزمین هلیوم

در اینجا مقالاتی علمی درباره گاز هلیوم و مصارف هلیوم در صنایع ساختماتی ، پزشکی و بادکنک های هلیومی برای شما جمع آوری شده امیدوایم مورد پسند قرار بگیرد

مقالات پربیننده

مشاهده همه
چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

چگونه بادکنک را ایستاده نگه داریم

خواندن مقاله
چگونه بادکنک تولد را ایستاده نگه داریم؟ بادکنک وسیله تزیینی است که برای تولدها مورد استفاده…
خواندن مقاله
نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

نرخ رشد سالانه گاز هلیوم تا سال 2028

خواندن مقاله
گزارش بازار جهانی درباره گاز هلیوم ، نرخ رشد و استفاده از هلیوم در صنایع مختلف…
خواندن مقاله
مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

مهم‌ترین کاربردهای هلیوم در صنایع مختلف

خواندن مقاله
هلیوم دارای خواص فیزیکی منحصرفردی است که می‌تواند نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلفی داشته…
خواندن مقاله
آیا-توپ-های-فوتبال-حرفه-ای-با-گاز-هلیوم-پر-می-شود؟

آیا توپ های فوتبال حرفه ای با گاز هلیوم پر می شود؟

خواندن مقاله
وقتی فوتبال های حرفه ای را مشاهده می کنید، بازیکنان با سرعت توپ را به یکدیگر…
خواندن مقاله
شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم

خواندن مقاله
  اگر قرار است یک مهمانی بزرگ برگزار کنید و یا شغل شما به گونه ای…
خواندن مقاله
کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

کمبود هلیوم و یافتن جایگزین هایی برای کروماتوگرافی گازی

خواندن مقاله
  تقریباً برای یک دهه، در دسترس بودن هلیوم و قیمت آن یکی از زمینه‌های اصلی…
خواندن مقاله

ارسال نظر